Dagboek van een Herdershond, groots en nostalgisch!

Albert Verlinde kondigde vorig jaar aan dat hij terug zou komen als producent. Samen met Toneelgroep Maastricht maakte hij Dagboek van een Herdershond. Met in de hoofdrol van de kapelaan, acteur Joes Brauers. Joes debuteert in zijn eerste volwassen hoofdrol. Albert is terug en hoe?! Dit natuurlijk allemaal gebaseerd op de populaire serie uit 1978. Wij bezochten de voorstelling!

Foto’s: Roy Beusker

Wat: Dagboek van een Herdershond
Wie: Joes Brauers, Angela Schijf, Nandi van Beurden, William Spaaij en Suzan Seegers
Wanneer: 9 juli 2022
Waar: Mecc, Maastricht
Door: Robin Streppel

De musical start op een grote speelvloer. De Kapelaan Ouderkerk komt aanfietsen en valt met zijn fiets. Dit nadat het ensemble en voltallige cast de voorstelling opent. En wat staat daar een cast. Joes Bauers speelt de sterren van de hemel, hij is toegankelijk en overtuigend. Hij wordt bijgestaan door Angela Schijf als Engelbewaarder. Schijf speelde 20 jaar geleden de hoofdrol in 42nd Street. Nu vele theatermeters verder heeft haar stem meer diepte gekregen. De Engelbewaarder is een bijzondere rol, een soort van extern geweten. Slim gevonden en het geeft het verhaal spanning mee.

Wie ook een bijzondere rol heeft, dat is Suzan Seegers. Als huishoudster heeft ze de lachers op haar hand, voor deze Limburgse moet deze rol smullen zijn. Fijn om Suus weer terug te zien na jarenlange afwezigheid van het musicaltoneel. Andere rollen werden krachtig neergezet door Saskia Schäfer en Annemieke Ruyten. William Spaaij speelt vol humor kapelaan Lumens, William blijft verrassen. William speelt alles alsof het hem met gemak afgaat. Ook in deze bijrol maakt hij indruk.

De muziek van Ad van Dijk is speels, raakt de nostalgie aan, maar is niet oubollig. “Wij dansen met de edelman” doet denken aan een operette en de solo’s van Angela Schijf zijn de uitpaknummers. Schijf schiet daarin dan vocaal iets tekort. Brigitte Heitzer zou in de reprise (hoop dat er een reprise  komt) in deze rol als Limburgse echt op haar plek zijn. Of mag ik dat niet zeggen? Schijf speelt voortreffelijk en komt met haar zang weg. Nandi van Beurden is als Miete een eigenzinnige tante en zingt ook een prachtige solo. Zo’n lekkere vette musicalballad. Mooie muziek met een tikkeltje nostalgie.

Ogen kom je ook tekort in de grote ruimte. Waar ik bang voor was  gebeurde niet. Het grote speelveld zou scènes weg doen vallen, dit hoorde ik van andere bezoekers. Wij zaten rij 2 in het midden en we voelden ons betrokken bij de personages. Het is uniek dat er zo’n groots opgezet.

Een belevenis om naar Maastricht af te reizen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s