Het Brabants Muziektheater geeft met The Visit een mooi visitekaartje af.

Door Corona werden voorstellingen verplaatst, geannuleerd, maar afgelopen zaterdag speelde de groep van het Brabants Muziektheater de laatste voorstelling van “The Visit.” Er is uitgepakt door dit productiehuis dat met amateurs een hoogwaardige productie neerzet. The Visit is een titel die we nog niet eerder in Nederland zagen, deze musical is beter bekend als “Der Besuch der alten Dame” gebaseerd op het boek van Friedrich Dürrenmatt. Een dramatisch verhaal met als hoofdvraag “hoe ver gaat men voor geld?”

Wat: The Visit
Wie: Valeska Poismans, Linda de Witt, Stephan Beerens en vele andere enthousiaste acteurs!
Waar: De Lievekamp, Oss
Wanneer: 18 juni 2022
Door: Robin Streppel

fotograaf: Jos Kaldenhoven

De inwoners van het Güllen hebben het niet makkelijk. Ze kijken uit naar het bezoek van de succesvolle Claire Zachanassian, die na decennia terugkeert naar haar geboortedorp.  Ze keert terug met een missie, zij wil het dorp redden. Ze heeft één voorwaarde; haar jeugdliefde Alfred moet sterven. Hoe ver gaan de inwoners van Güllen? Een broeierig verhaal, Alfred voelt zich steeds meer bedreigd. Zal Alfred zijn lot bepaald worden door de maatschappij?

De muziek van dit stuk is pakkend. Chrisitaan Struppeck en Wolfgang Hofer (script en liedteksten) hebben een mooie score geschreven met geweldige solo’s, maar bovenal veel ensemblestukken. Het valt mij direct op bij de opening dat het ensemble staat, men is geloofwaardig. De muziek is gecomponeerd door Moritz Schneider en Michael Reed en dat is te merken, want het is bombastisch. In 2018 kwam het Brabants Muziektheater in overeenstemming met de “Vereinigte Bühnen Wien” om als eerste dit stuk in Nederland te brengen. De regie van André van Hest loopt moeiteloos in elkaar over en heeft ook heeft hij de intimiteit kunnen vinden in het bombastische geweld. Een voorbeeld hierin zijn nummers van Mathilde, de vrouw van Alfred. Deze nummers worden prachtig intiem gezongen door Linda de Witt. Anderzijds wordt er uitgepakt met groots ensemblewerk zoals in de opening “Pracht en praal.” Deze productie heeft alles in huis voor een amateurgezelschap om iedereen te laten schijnen!

De vrouw die iedereen verstelt doet staan is Valeska Poimans. Zij mocht grote schoenen vullen, namelijk die van Pia Douwes die de rol creëerde in Oostenrijk. Veleska die in het dagelijks leven werkt als klantenservice en logistiek medewerker, heeft deze rol in haar kladde. Ze heeft het bereik om de moeilijke solo’s te zingen en is de statige Claire. Een leading lady die er staat! Andere acteurs die opvallen zijn Bart van der Meer in de rol van Burgermeester, sterk spel en een mooie diepe stem en Tara Bos als jonge Claire, elegant en goed spel. De rest van het ensemble staat als een huis. De samenzang van de hoofdrollen is prachtig, in het nummer “Weet je nog” zingt men strak door elkaar.  

Het Brabants Muziektheater heeft z’n nek uitgestoken en met een tour langs verschillende theaters laten zien dat kwaliteit belangrijk is. Er zit een groot orkest in de orkestbak, dat zie je bij professionele musicals niet meer. Met de inzet van veel vrijwilligers hebben ze dit resultaat bereikt, wat een enorme operatie. Dit was de eerste productie die ik zag van BMT, maar zeker niet de laatste. Ze zetten de kwaliteit neer die weinig te zien is, daarnaast halen ze mooie titels naar Nederland. Ga zo door!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s