Interview: Mirthe Bron “Ik wil nooit stilstaan”

Mirthe Bron, is een alleskunner. Zingen, spelen en zelfs dansen!  Dat Mirthe in de kleinkunst terecht zou komen, dat had ze als beginnend danseres niet verwacht. Mirthe vertelt de lezers van Theater Review wat haar beweegt en wat haar inspireert in haar werk als uitvoerend kunstenaar. Mirthe speelde in musicals, ze maakt cabaret, eigen voorstellingen en is elke week te beluisteren bij Q-music waar zij inspeelt op de actualiteit met De Q-Musical. Theater Review zag al meerdere voorstellingen en ging graag in gesprek met de theatermaakster! Tot voor kort was ze te zien in Andermans Veren live. Momenteel werkt ze samen met Mark van Vliet aan de jeugdvoorstelling “Camping Pavarotti.”

Mirthe Bron 2019_(c)Anne van Zantwijk-131_pp bew CE
© Anne van Zantwijk

Door: Robin Streppel

Wanneer wist je dat je dit vak wilde beoefenen?
“Dat was al heel jong! Natuurlijk wilde ik eerst ballerina worden, net als elk meisje zat ik op dansen. Dat vond ik geweldig. Ik zal een jaar of vijf a zes zijn geweest. Ik deed ook auditie voor het koninklijk conservatorium in Den Haag, maar daar werd ik niet aangenomen. Ik heb ook niet de bouw van een ballerina en niet de uitdraai, maar daar is wel het eerste theaterzaadje gepland. Ik hield ook erg van toneel spelen en speelde  piano.  Als klein meisje maakte ik filmpjes met de videocamera van mijn vader met mijn barbies en ik maakte toneelstukjes. Het zat er dus altijd al wel in. Wat ik vooral deed was het dansen, dat was mijn eerste focus.”

Je ging op jonge leeftijd naar de dansacademie in Tilburg, waarom die keuze?
“Ik zat bij DOX, een multiculturele theatergroep in Utrecht. Daar ben ik begonnen met theatermaken, dat heeft ertoe geleid dat ik naar een opleiding ben gegaan. Uiteindelijk ben ik naar de dansacademie in Tilburg gegaan, waar ik de drie disciplines zang, dans en spelen kon combineren. Toen ik in die tijd Rent zag in regie van Ivo ten Hove, was ik onder de indruk. Dat wilde ik ook! Het had met stijl en inhoud te maken niet per se me kwaliteit, er is sindsdien genoeg gemaakt met de nodige kwaliteit heeft  alleen word ik daar niet gelukkig van of dat raakt mij niet op de manier zoals de versie van Rent van Ivo destijds wel raakte.”

Als ik jouw werk zie en je cv zie, dan ben je geen doorsnee musicalmeisje. Wanneer kwam je erachter dat je toch iets anders wilde doen?
“ Toen ik afgestudeerd was. Vervolgens kwam ik na mijn opleiding in Doornroosje terecht kwam van Studio 100, merkte ik al dat ik 200 keer het zelfde doen niet heel erg inspirerend vond. Ook kreeg ik vaak te horen dat ik te eigen was, of te veel opviel in het ensemble. Het vervelende was ook dat ik niet aan het werk kwam. Als ik auditeerde keek ik om me heen en dacht ik, hoor ik hier wel?

Hapje@deMess 7
Mirthe in haar huidige voorstelling Hapje! Foto: Frans Muthert

Waar zat dat in?
“Het was mij wat oppervlakkig. Ik miste de rauwheid, die mij zo raakte in Rent. Het gevoel dat ik naar echte mensen zit te kijken en niet naar mensen die in een malletje zitten en  dat doen wat hun Amerikaanse voorgangers bedacht hebben. Dat miste ik, ik merkte dat ik moest voldoen aan een plaatje. Ik wilde zingen, dansen en acteren, dus wat ga je dan doen als jong meisje? Een musicalopleiding. Toch zat het schrijven er al in. Tijdens mijn opleiding maakte ik samen met Nick Fleuren en Frank Beurskens n Fleur Herrewijn een eigen afstudeervoorstelling, waarbij ik voornamelijk het materiaal schreef. Dat vond ik heel erg leuk het creëren van iets nieuws. Iets wat van jou is. Ik besloot daarin verder te gaan en ik deed auditie voor de Koningstheateracademie in Den Bosch. Daar ben ik nog meer opzoek gegaan naar wie ik ben. Toen begon er echt een nieuwe wereld voor mij.”

Mirthe Bron 2019_(c)Anne van Zantwijk-137_pp bew zw
Foto: © Anne van Zantwijk

 

Wat is jouw theater identiteit? Heb je die daar gevormd?
“Die is lastig. Die vorm ik nog steeds. Ik wil nooit stilstaan. Ik ben sowieso niet in één hokje te plaatsen, musical, kleinkunst, toneel, cabaret ik heb het allemaal gedaan.  Mensen kennen me niet van één ding. Hierdoor ben ik ook niet bekend bij het grote publiek,  dat terwijl ik al jaren dit werk doe. Het is nog best wel hokjes gericht in het theaterwereldje. Het cabaretpubliek is met name op cabaretiers gericht en zie je niet snel bij een musical. Wat is heerlijk vind is om te zingen, verhalende liederen in verschillende talen. Ik zing graag, maar nu speel ik vooral met Hapje. Ik zing nu wel op Q Music in (de Q-musical.) Daar zingen we over de actualiteit, bij Mattie in de ochtendshow.”

 

 

Je bent goed in wat je doet, toch lijkt het alsof je wat onzichtbaar bent. Is dat een bewuste keuze?
“ Dat is geen bewuste keuze. Bekendheid helpt. Wie kent Mirthe Bron? Als je je voorstelling verkoopt, dan helpt het als mensen je kennen. Ik wil niet bekend zijn om wie ik ben, maar met dat wat ik doe. Men heeft liever een bekende kop op de poster van een theaterstuk, dan een onbekende actrice.Dat blijft het lastige in het vak, veel aanbod en weinig vraag. Toen ik een paar jaar geleden zou toeren met mijn eigen programma “Daddy Freddie  heb ik alle theaters afgebeld en ik heb mijn stuk verkocht aan 25 theaters. Uiteindelijk kreeg ik geen toestemming van erven van Freddie Murcury  en het Queen management.  Een grote teleurstelling, omdat ik er veel tijd in had gestoken.”

Je schrijft zelf je materiaal, wat geeft het schrijven jou?
“Dat je een wereld creëert, die er mogelijkerwijs kan zijn. Het is heel kinderlijk, echt je fantasie de vrije loop laten. Ai, dit klinkt als een open deur. Laat ik het zo zeggen, ik vind het leuk om te denken over “what if”, ik vind het heerlijk om me te verplaatsen in een situatie. Dan vormt zich in mij een dialoog. Ik heb geschreven  voor Los Muziektheater(, dan weet ik dat ik voor vier vrouwen schrijf. Ik verplaats me dan in die vier vrouwen. Ik werp een probleem op en ik ga een soort van met mezelf in gesprek, op die manier schrijf ik mijn materiaal.”

Zou je meer met je taligheid willen doen. In programma’s heb ik je Duits, Engels, Nederlands, Frans en zelfs Italiaans horen zingen. Wat zou je daar nog meer mee willen?
“Dat klopt! Ik zing heel graag Franse chansons. Dat Italiaanse was vorig jaar op Sonsbeek met Ludique, dat spreek ik niet goed. Ik zorg ervoor dat ik weet wat ik zing, door het te vertalen. Ik heb het fonetisch gezongen.) Het is een taal op Latijnse basis, dus vanuit het Frans kon ik veel herleiden. Ik heb niet zo zeer ideeën over wat ik er nog mee wil.  Ik ben ermee begonnen op de Koningstheateracademie daar begon mijn Bertold Brecht en Brel liefde. Ik werd tweede op het Concours de la chanson Alliance Française , een wedstrijd met Chansoniers. Ik heb ook met kleine Franse tours getoerd, ik heb met Chansonsprogramma’s getoerd maar ik heb ook in een Franstalige voorstelling gestaan; Mata Hari van Herman van Veen, dus ik heb er al wat mee gedaan. “

Met die taligheid is de stap naar het buitenland nog iets om te overwegen?
“Ja, af en toe denk ik dat wel eens. Ik heb wel eens auditie gedaan in Duitsland, voor Mamma Mia bijvoorbeeld.  Ik zou dan het zelf maken en produceren erg missen. Veel mensen gaan daar naar toe. Ik weet dat ik daar kans maak. Ik zou het freelancen missen. Je laat voor een buitenslands avontuur alles achter, dus dan doe je één ding. Nu doe ik veel verschillende dingen, dat vind ik heel erg leuk en dat zou ik niet willen missen. Het kan erg hectisch zijn, maar ik zou het niet anders willen.”

Uit je CV blijkt dat je ook twee keer in een amateurmusical stond als professional. Hoe kwam je daar?
“Dat klopt, dat is best apart gelopen. Ik deed de choreografie bij een amateurgezelschap hier in Utrecht. Toen gingen zij Rent doen. Vervolgens dacht ik,  de kans dat Rent terug komt naar Nederland is nihil. De gelegenheid om mijn droomrol Mimi te spelen is nog kleiner. Dus ik had het daar over met de regisseur. Hij vroeg toen aan mij, waarom ga je hem niet spelen? Toen zei ik, oké! Dan ga ik het doen ook! Het jaar daarop ook en werd ik voor Sally Bowles gevraagd, dus zo kan dat soms gaan.”

_PRD1025
Mirthe in de rol van Sally Bowles in Cabaret

Wat zou je graag anders willen zien?
“De hoeveelheid aan opleidingen. Jaarlijks studeren er honderden mensen af.  Ik zet mijn vraagtekens bij de wildgroei aan opleidingen, die mensen valse hoop geven op een mooie toekomst. Het is keihard werken om aan het werk te blijven. Er is teveel aanbod en te weinig mensen. Daarnaast staan de producties vol met stagiaires. Een zeer verkeerd systeem is dat opleidingen per afgestudeerde leerling subsidie krijgen. Kunnen al die honderden jongeren die afstuderen de kwaliteit bieden die we echt wensen? Ik denk van niet. Daarnaast wil ik nog mensen zoals Esther Maas  noemen, van Pit producties en het team van de Nel producties, ik wil ze  vermelden omdat ik ze meer exposure, speelplekken en erkenning gun. die met een andere manier van financieren  toch echt kwaliteit op de planken brengt! Er wordt te weinig kwalitatief goed muziektheater gemaakt. Voorbeelden waar het wel lukt zijn de Reisopera en het Ro theater.”

Hoe kijk je naar de toekomst?
“Momenteel werk  ik mee aan “Camping Pavarotti.” Dat is een jeugdvoorstelling die ik nu aan het maken/schrijven ben met Mark van Vliet. Zijn doelstelling is “klassieke muziek toegankelijk maken voor kinderen. Tussendoor ga ik nog verder spelen met Hapje. Daarmee spelen we voornamelijk huiskamervoorstellingen, daar zou ik er meer van willen doen. In de toekomst wil ik wel weer een grotere eigen voorstelling maken, maar het zelf verkopen aan theaters is een tijdrovende klus. Er is veel aanbod en het is heen en weer gebel. En vooral, wie kent Mirthe Bron. Dat houdt mij nu even tegen om mijn eigen voorstelling te verkopen.”

Meer weten over Mirthe? Check haar website www.mirthebron.nl

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s