Wonderful Town, een muzikaal meesterwerk

Leonard Bernstein (vooral bekend van West Side Story) schreef Wonderful Town in de jaren ’50. Als toch wel groot musicalfan zei deze titel me niets. Tel daar de kwaliteit van het Gelders Orkest, het orkest van het Oosten en de solisten van de Reisopera bij op en het maakt nieuwsgierig. Beide orkesten gaan fuseren en zullen in 2020 de naam Phion dragen. Deze concertante uitvoering van Wonderful Town is al een goede preview van de samensmelting.
wonderfulltown
Wat: Wonderful Town
Wie: Het Gelders Orkest, Orkest van het Oosten en de Reisopera met als solisten o.a. Esther Maas en Laetitia Gerards
Wanneer: 4 oktober 2019
Waar: Muziekcentrum Enschede
Door: Robin Streppel
“De met jazz doorspekte Wonderful Town van Leonard Bernstein speelt zich af in 1935 en gaat over de twee zussen Ruth en Eileen die van het Amerikaanse platteland naar New York vertrekken om daar hun dromen na te jagen. De een wil schrijfster worden, de ander actrice. Hun jacht leidt tot vele interessante ontmoetingen en allerlei avonturen. Gaan ze hun droom waarmaken?”
De avond begint met een ouverture van formaat. Het orkest speelt geweldig en doet mij gelijk beseffen dat het zo jammer is dat muziek vaak op track staat bij de commerciële musicals. Vanavond niet, want we zitten bij de gesubsidieerde gezelschappen. De avond wordt aangevoerd door dirigent Wayne Marshall. Een vakman die het orkest in zijn kladden heeft!
De score is gedateerd, absoluut waar. Niet meer van deze tijd? Dat zeker niet, dit muzikale meesterwerk (hoewel minder bekend dan West Side Story) is, mits het zo goed uitgevoerd wordt, tijdloos. Zelden werd ik door een orkest zo meegenomen.
De hoofdrollen van Ruth en Eileen worden gezongen door Esther Maas en Laetitia Gérards. Beide dames hebben hun sporen al in het vak verdiend. Gérards is een parel in het vak, als sopraan betoverde zij eerder dit jaar het publiek in A Little Night Music (ook van de Reisopera). Betoveren, dat deed zij vanavond weer. Het grote leeftijdsverschil met Maas vond ik jammer. Esther Maas heb ik hoog zitten. Naast actrice en zangeres is zij ook producent van musicals. Met haar PIT Producties brengt zij gewaagde titels van Sondheim. Dit seizoen produceert zij Company, iets waar ik naar uitkijk!
Maas lijkt vanavond minder op haar plek. Vocaal zingt ze de jazzy nummers oké. Het blijft wat braaf en ze zoekt vaak steun in haar zangmap. Dat mag bij een concertante, maar voor een solist met haar ervaring zie ik het graag anders. Haar performance mag meer naar buiten. Bovendien vind ik het verschil in leeftijd tussen de twee zussen afbreuk doen aan de beleving. Tussen Gérards en Maas zit minstens twintig jaar. Er zijn genoeg jongere zangeressen die Ruth beter hadden vertolkt. Het is ongeloofwaardig dat New York aan de voeten van Maas ligt.
Vocaal zit het deze avond zeker snor. De andere solisten en het koor zitten erop. De muziek is divers, jazzy klanken voeren echter de boventoon. Als de mannen uit het koor Eileen toezingen krijg je kippenvel. Bariton Allen Boxer maakt ook indruk met zijn imposante geluid in zijn rol van Robert Baker.
Het verhaal werd aan elkaar gepraat door Guido Spek, die het publiek op speelse wijze kennis liet maken met Wonderful Town. Spek wordt steeds meer een ervaren theaterman.
Deze concertante uitvoering van Wonderful Town is een cadeau voor het oor. Energiek spel door het orkest en een mooie kennismaking met dit werk van Bernstein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s