Evita is een meesterwerk

7

Evita is al decennia lang een grote hit. Andrew Lloyd Webber schreef dit meesterwerk over de firstlady van Argentinië, Eva Perron. Al twee keer eerder was de voorstelling in Nederland te zien in 1997 met Pia Douwes in de titelrol, om in 2007 wederom geproduceerd te worden door Joop van den Ende. Om Evita te vinden werd destijds een zoektocht via de Avro opgezet, Opzoek naar Evita. De grote ster van Brigitte Heitzer werd gevonden, ze speelde avond aan avond Evita. Heitzer vertelde in interviews deze tijd als zeer turbulent ervaren te hebben. De rollercoaster van de zoektocht en het spelen van een grote hoofdrol was pittig. Nu tien jaar later krijgt ze van Ruud de Graaf en Hans Cornelissen de kans om deze rol nog een keer te beleven. Brigitte bewijst nogmaals dat zij zelf een belevenis is in deze rol, daarover later meer.

977EBDAE-4760-49B0-89E2-9340505E0036
Foto: Roy Beusker

Wat: Evita
Wie: Brigitte Heitzer, Paul Donkers, René van Kooten en Esmée Dekker
Wanneer: 11 oktober 2018
Waar: Schouwburg de Kom, Nieuwegein
Door: Robin Streppel

Evita is een meesterwerk, een doorgecomponeerde wereldhit van Sir Andrew Lloyd Webber. Het vertelt het verhaal van een vrouw van formaat, een sterke vrouw zoals Madonna, Hillary Clinton of Angela Merkel. Eva Duarte wordt geboren in een arm gezin, maar vecht zich omhoog van actrice tot een politiek invloedrijke vrouw achter haar man Juan Perron. De voorstelling begint met het requiem, de cast zingt de doodskist van Evita is te zien. Al snel gaat het verhaal fragmentarisch over naar een jeugdige Eva Duarte, die droomt van een groots en meeslepend leven. Met Tangozanger Magaldi (een rol van Yoran de Bont) zet ze haar eerste schreden in het society leven van Buenos Aires. Het verhaal van haar glorie tot haar aftakeling en dood wordt cynisch aanschouwd door Ché, gespeeld door René van Kooten. Van Kooten is in topvorm in deze rol, zijn solo’s “O wat een circus” en “Hoog vloog je te hoog.” zijn prachtig. Van Kooten stelt nooit teleur, zijn rockstem komt in deze rol volledig tot zijn recht. Toch zou hij van mij wat meer buiten de lijntjes mogen kleuren met zijn spel, het is soms nog wat braaf. Dat rauwe wat zijn stem heeft, mag meer doorgevoerd worden in zijn beleving.

De voorstelling is in regie van Paul van Ewijk wat klassiek vorm gegeven. Passend bij deze musical is het decorontwerp (Eric van der Palen) doeltreffend. Een graftombe, die dient als hoofdecor. Met kleine decorstukken en rekwisieten wordt de rest vorm gegeven. Tijdens de reprise van ‘Huil niet om mij Argentina” staat Brigitte in een prachtige jurk op de balustrade het volk toe te zingen. De decorwissels vragen nog om wat handigheid, maar dit beeld geeft Evita de allure die het stuk verdient. De moeilijkheid van Evita zit hem in het vasthouden van de spanning, want het verhaal van aftakelende first lady is moeilijk. De laatste toespraak van Eva aan “haar” volk is emotioneel, ze wordt ondersteund met hulpmiddelen, die voor ons als publiek zichtbaar zijn. Haar volk wil ze de sterke vrouw laten zien. Het ensemble is sterk in de groepsnummers waar ik “Een nieuw Argentina” een krachtige pauze finale vond. De choreografie van Chaira Re is hierin ondersteunend van de opstand van het volk.

De vrouw om wie het draait in deze voorstelling is natuurlijk Brigitte Heitzer, die tien jaar geleden haar zegetocht beleefde in deze rol. Heitzer heeft in de tussentijd niet stil gezeten met rollen in o.a. Miss Saigon, Love me Tender en Nonsens. Haar veelzijdigheid is absoluut haar kracht, daarnaast heeft zij de charme in huis waarmee ze een volk zou kunnen bespelen. Heitzer is een leadinglady, dat wisten we al en ze levert kwaliteit. In een heftig dansnummer “Buenos Aires” tot vocale krachtige nummers zoals “Rainbow High”, in alles wat ze doet heeft ze elegantie. Zelfs in de laatste fase van het leven van Evita, draagt zij deze rol met gratie. Toen bekend werd dat deze titel terug zou komen, had ik Renée van Wegberg in deze rol verwacht, zelden zie je dat een actrice nogmaals in de rol gezet wordt in Nederland. Brigitte blijft een gouden keuze.

46F97C2C-13D0-413B-A15B-6268B1CDFB82
Foto: Roy Beusker

Minder op zijn plaats lijkt Paul Donkers in de rol van Juan Peron. Zijn zang is prima, niets op aan te merken. Echter mis ik zijn leiderschap, naast een sterke vrouw als Brigitte Heitzer valt hij in het niet. Deze rol heeft dat van nature al, al vond ik dat in de vorige versie waarin Roberto de Groot deze rol op zich nam dit minder. Mogelijk komt het in het verschil van lengte. Daarnaast ben ik benieuwd naar hoe Esmée Dekker (alternate) de rol van Evita gaat spelen, als Maîtresse krijgt ze niet de kans om indruk te maken.

Evita neemt je mee in het verhaal van Eva Peron. Een vrouw die gaat voor haar doelen, getekend wordt door de pijn van het leven. Een aanrader? Zeker voor de theaterfans die houden van drama en flinke musicalnummers.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s