Mozart de musical is eigentijds

Mozart de musical is een eigentijdse vertelling van het leven van de muzikale genie, Wolfgang Amadeus Mozart. Hij excelleerde in elke muziekvorm. Hij speelde piano en viool, hij componeerde en dirigeerde. Mozart kan niet aan de verwachtingen voldoen, die de omgeving aan hem stelt. Zo merkt de prins van het prinsdom Salzburg zijn talent op en stelt hij eisen aan hem, dit belemmert Mozart in zijn creativiteit. Hij trekt zich los van iedereen die hem wil manipuleren of op welke manier iets van hem eist. Het is een strijd voor hem, iedereen ziet hem als de perfecte kunstenaar. Echter, hij worstelt met de uitdagingen van het leven. Deze worsteling wordt in de musical in het script van Michael Kunze en de muziek van Sylvester Levay helder neergezet. Zoals dit duo eerder liet zien in Elisabeth en Rebecca is de tragiek van de hoofdpersonages datgene wat boeit. Zoals ze zelf schrijven in het programmaboek “De wereld herinnert zich Mozart als een porseleinen kind, dat braaf piano speelde. Maar de echte Mozart was een mens met twijfels, hoop en verlangens net als iedereen.”

mozart

Wat: Mozart de Musical
Wie: Jeffrey Italiaander, Ana Milva Gomes, Piek van der Kaaden en Tom Buelens
Wanneer: 30 december 2017
Waar: Stadsschouwburg Antwerpen
Door: Robin Streppel

Barok versus strak en modern
Het toneelbeeld is strak en modern. Dat verwachtte ik niet bij een musical als Mozart, waarbij je barok en grote krullen aan een plafond zou verwachten. Hans Schavenoch is verantwoordelijk voor dit moderne beeld, waarmee de actualiteit van de voorstelling extra benadrukt wordt. Er is met accessoires, zoals een koets die in een kader staat, wel met decor gewerkt. Er wordt ook veel gewerkt met projecties, die de sfeer verhelderen. Toch is het bijzonder om zo’n klassiek verhaal in een hypermodern decor te zien. De kostuums van Yan Tax zijn ook eigentijds in combinatie met barok. Zo speelt Mozart de gehele voorstelling in een witte outfit met moderne gympen en is zijn geliefde te zien in een spijkerbroek. Het ensemble heeft prachtige kostuums met hoepelrokken.

Nederlands trots
De voorstelling opent met een sterk beeld, Mozart is dood. Waarna het verhaal teruggaat in de tijd. De bovenstaande worsteling wordt goed ingeleid met het nummer “Ik ben muziek”, waarmee understudy Jeffrey Italiaander direct de toon zet voor deze voorstelling. Deze middag had de Nederlander de eer om de titelrol te vertolken. Hij deed dit fantastisch en droeg de voorstelling met verve. Mozart zingt een aantal mooie ballads, waarmee Italiaander indruk maakte. Vorig seizoen was hij te zien in de hoofdrol van Claude in Hair, waarna de rol van Bobbie Goud in Urinetown zou volgen. Helaas vond deze laatste voorstelling geen doorgang, wegens wanbeleid van de producent. Hoe geweldig is het om dit talent nu te zien schitteren in één van de moeilijkste mannelijke rollen uit het oeuvre van Kunze en Levay? Het lijkt hem overigens heel gemakkelijk af te gaan, waarbij het heel ontspannen is om naar hem te kijken. De geliefde van Mozart, Constance, wordt gespeeld door Piek van der Kaaden, die hiervoor onder andere te zien was in Soldaat van Oranje. Zij zet haar personage prachtig neer, haar solo “Er wordt altijd ergens gedanst,” maakt indruk. De strijd die zij heeft tussen haar liefde voor Mozart en de strijd die dit oplevert met haar familie maakt haar rol kwetsbaar.

Grote ster uit Duitsland en Oostenrijk zingt weer Nederlands!
De Nederlandse Ana Milva Gomes is al jaren een grote ster in Duitsland en Oostenrijk, maar in Nederland speelde ze nog nooit een eigen rol. Enkel een paar weken in Sister Act in Scheveningen. Ze is een superster in het Duitstalige gebied, waar ze rollen speelde in Mamma Mia, Sister Act, Ghost en Aida. Ze speelde de rol van de Barones van Walstaten ook in Wenen 1,5 jaar geleden, voor de run in Antwerpen trok ze de blauwe jurk weer aan. Hoewel het geen grote rol is, straalt Ana Milva als een diva in deze rol. Ze heeft een prachtige stage precense, waardoor je altijd naar haar kijkt als ze op is. Het nummer “Goud van de sterren” is een absolute showstopper.

De ensemblenummers zijn geweldig! De pauzefinale is een kippenvel moment, waar je in je stoel wordt weggeblazen. Helaas dut de voorstelling soms wat in, dit door de aaneenschakeling van problemen van Mozart. De eerdere werken van Kunze en Levay, Rebecca en Elisabeth, bliezen mij wel achter in mijn stoel.  Echter als dan het ensemble weer opkomt, die een keur aan muziekstijlen te zingen krijgen als pop, klassiek en rock word je weer wakker. De choreografie van Dennis Callahan is sterk vormgegeven.

Als fan van het werk van Kunze en Levay wilde ik deze voorstelling graag zien, waarmee ik blij ben dat ik naar Antwerpen ben afgereisd. De moderne vormgeving is bijzonder, waarbij de klassieke muziek van Mozart een mooie inspiratie is geweest voor de eigentijdse muziek van de componisten. Het script vind ik niet altijd even helder en dut wat in, maar overall is Mozart een musical die je gezien moet hebben. Tel bij alle bovenstaande positieve punten het achttienkoppig liveorkest op en er zijn redenen genoeg om te gaan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s