Liesbeth de musical, Renée van Wegberg overtuigt op alle fronten

Biografische musicals worden veel gemaakt. In het buitenland denk je aan Evita en Elisabeth. In Nederland zagen we o.a. Ramses, Sonneveld en Piaf. In deze laatste biografische musical speelde Liesbeth List de hoofdrol. De vedette kon zelf natuurlijk niet uitblijven met een musical over haar leven. Het grote verschil is dat zij nog leeft, waardoor onder het toeziend oog van de zangeres zelf de voorstelling in première ging in Koninklijk Theater Carré. Theater Review bezocht de voorstelling tijdens de tournee en ziet veel verschil met de eerdere biografische musicals.

IMG_0018
Foto: Roy Beusker

 

Wat: Liesbeth
Wie: Renée van Wegberg, Jonathan Demoor, Julia Berendse, Michael Konings en Rolf Koster
Wanneer: 14 oktober 2017
Waar: Stadsschouwburg Deventer
Door: Robin Streppel

In tegenstelling tot andere biografische musicals is scriptschrijver Louis van Beek gegaan voor een semi-fictieve theatrale setting. Door te gaan voor een diner waar Liesbeth haar dierbare (overleden) vrienden en familie uitnodigt. In de landelijke pers was op de vorm veel commentaar, omdat het verhaal chronologie mist. Wat mij aanspreekt aan deze manier van vertellen is dat Renée van Wegberg, die fenomenaal de hoofdrol haar rekening neemt, continu moet schakelen, iets dat zij moeiteloos doet. Aan de hand van een selectie van nummers van het grote oeuvre van La List, worden situaties gespeeld. Hoge bergen en diepe dalen, zo kan de carrière van de chansonnière beschreven worden. Het meisje dat terecht kwam op Vlieland bij een Vuurtorenwachter en zijn vrouw zou internationaal succes hebben, om op latere leeftijd weer afgeserveerd te worden. Constante factoren in haar leven waren haar vrienden en familieleden waaronder Ramses Shaffy en Frank Govers. Ramses wordt gespeeld door Michael Konings. Hij zet de vrijbuiter overtuigend neer en daar waar zijn zang soms wat dynamiek mist, compenseert hij dit met zijn spel. Rolf Koster heeft de eer om de flamboyante couturier Frank Govers neer te zetten en zorgt hiermee voor de komische noot. Jonathan Demoor heeft de ondankbare taak Robert, de man van Liesbeth, te spelen. Dit personage heeft het zwaar. Demoor pakt uit in zijn vertolking van de nummers ‘Amsterdam’ en

‘Bruxelles’ van Jacques Brel. De voorstelling gaat vele kanten op met al deze personages die aan tafel verschijnen. De liefde die Liesbeth voor haar dochter Elisah heeft, komt duidelijk naar voren. Julia Berendse speelt haar dochter. Mooi hoe haar personages zich ontwikkelt en ze schakelt van opstandige puber naar liefdevolle dochter die zich zorgen maakt om haar demente moeder.

Renée van Wegberg kan goed uit de voeten met het materiaal van List. Ze staat haar mannetje in deze rol en staat tweeënhalf uur lang continu op het toneel. Hoogtepunten zijn ‘De verzoening’, ‘Laat me niet alleen’ en ‘Heb het leven lief.’ Deze vrouw verdient een Musical Award voor deze rol. Wat een vakvrouw! Zij is de reden om deze voorstelling te bezoeken.

Liesbeth de Musical is 8 december te zien in Schouwburg Orpheus Apeldoorn

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s