Guido Gottenbos “Het mooie aan dit vak is het vertellen van een verhaal”

Guido Gottensbos speelt de mooiste rollen over de grens, voornamelijk in het Duitstalig gebied. Na rollen in Elisabeth, The Phantom of the Opera, Mozart en Les Miserables speelt hij nu in Der Glöckner von Notre Dame in Berlijn. In Nederland speelde Guido o.a. in Les Miserables en Jesus Christ Superstar. Gemene deler in zijn CV lijkt de meer klassiekere musical die steeds terug komt. Theater Review legde hem enkele vragen voor. 

guidoTheater Review schreef een recensie van de “Der Glöckner von Notre Dame” klik hier en lees het!

Je staat op dit moment in “Glöckner von Notre Dame” wat maakt deze voorstelling voor jou als acteur bijzonder?
“Ik kreeg een jaar of 15 geleden toevallig de Cast recording van de Berlijnse productie uit 1999 in handen en was direct gegrepen door de duistere, epische muziek. De musical heeft sindsdien altijd hoog op mijn verlanglijstje gestaan. Tijdens mijn studietijd speelde ik al Frollo in een semi-professionele versie in een prachtige kerk met een geweldig koor. Het script van de musical was toen heel direct geïnspireerd op de Disney-film, waar de nieuwe versie weliswaar materiaal gebruikt uit deze film, maar meer inspiratie haalt uit het originele werk van Victor Hugo. Het is daardoor duisterder en geeft de karakters meer ruimte tot verdieping. Zo is het meer een voorstelling voor volwassenen geworden. Het leuke aan de versie zoals we  die nu spelen in Berlijn is ook dat wij als acteurs een groep mensen spelen, een gemeenschap, die eens per zoveel tijd bijeen komt om dit verhaal te vertellen als een soort passiespel. Alleen gaat het hier niet om het lijdensverhaal van Jezus, maar om het verhaal van Quasimodo. De gemeenschap fungeert als de karakters in het stuk, schiet op momenten in de vertellersrol en doet ook nog een groot deel van de decorwisselingen en verkledingen op het toneel.  We brengen met handen en voeten dit verhaal tot verbeelding. Een verhaal, dat in mijn opinie, heel erg belangrijk is om te vertellen, omdat het onder andere gaat over de onderlinge verschillen tussen ons mensen en wat er voor moois kan gebeuren als je de tijd neemt om voorbij je vooroordelen te gaan en echt naar iemand te kijken.”

guido2Je bent understudy voor de hoofdrol, Frollo. Een rol vol vocale uitdagingen lijkt mij. Hoe bereid je je daar op voor?”De uitdaging is voor mij bij deze rol niet zozeer het vocale aspect, maar eerder de ontwikkeling die het karakter doormaakt. Het is een behoorlijke reis die Frollo aflegt in die paar uur. En het zijn geen luchtige thema’s.

Ik vind het belangrijk dat het publiek Frollo niet slechts ziet als een booswicht, maar zijn innerlijke strijd begrijpt.

Je speelt al enkele jaren in het buitenland, wat maakt het werken daar voor jou aantrekkelijk? ”
“Je werkt met mensen van over de hele wereld. De casts zijn heel erg internationaal. In onze kleine Glöckner cast zijn we bijvoorbeeld al met zo’n 9 nationaliteiten vertegenwoordigd. Verder heb ik hier tot nog toe mooie kansen gehad en is het leuk om voor je werk naar plekken over de hele wereld te reizen. Ik heb naast in Duitsland en Oostenrijk bijvoorbeeld ook in China en Japan gespeeld.”

Wat is jouw hoogtepunt tot nu toe in je carrière?
“Mijn allergrootste droom was altijd om in Les Misérables te spelen. Ik stond als jochie al de rol van Javert te oefenen in de woonkamer. Het was dan ook erg bijzonder om in de Nederlandse revival mee te mogen spelen.”

Welke rol staat er boven aan jouw bucketlist en wat maakt deze zo passend voor jou?
“Een groot aantal dingen heb ik al van mijn bucket list af mogen strepen. Ik zou heel graag nogmaals de rol van Javert spelen in Les Misérables. Ik was al understudy voor de rol in Nederland en  zou  er erg graag nogmaals mijn tanden in willen zetten nu, ouder en wijzer 🙂 Een stuk wat me recenter erg heeft geraakt is “Fun Home”, ik zou graag de vaderrol op me nemen als ik wat ouder ben.Verder zou ik het leuk vinden weer een comedierol op me te spelen. Ik word vaak gecast als de dramatische, vertwijfelde “booswichten”, wat ik erg graag doe, maar mijn rol van Monsieur André in The Phantom of the opera smaakt naar meer!”

Over 10 jaar waar sta je dan, wat hoop je bereikt te hebben?
“Het mooie aan dit vak vind ik dat we verhalen mogen vertellen; het publiek een blik mogen geven in de belevingswereld van anderen, mensen met andere achtergronden en problematiek.”Als ik dat over 10 jaar nog mag doen, dan ben ik een gelukkig mens!”

Geef een reactie

