Esther van Boxtel: “In dit vak moet je alles geven”

Esther van Boxtel staat dit jaar vijftien jaar op de bühne, dat viert zij met twee glansrollen in “A Chorus Line”. Ze kreeg dit seizoen de kans om de rol van Sheila en Cassie te spelen in deze dansproductie. Wie regelmatig de grote musicalproducties bezoekt heeft Esther vast gezien in de meest uiteenlopende rollen van Cagelle in “La Cage Aux Folles” (als enige vrouw tussen de gespierde mannen) tot aan Mevrouw Pot in “Beauty and the Beast”. Wat maakt haar zo multi-inzetbaar? Theater Review vroeg het Esther onderweg naar een voorstelling bellend in de auto.

Door: Robin Streppel

 

17554852_1439330529472806_117549868_n
Foto: Roy Beusker

Doe maar gewoon
Waar is de passie voor het theater ontstaan? “Vroeger als kind was ik al erg beweeglijk, dansen vond ik fantastisch. Dus als kind ging ik op dansles, waarbij één van de docenten zei dat ik me kon ontwikkelen, omdat ik talent had. Dat heb ik serieus genomen, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan. Dat terwijl het bij ons thuis meer een sfeer was van “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”. Na deze danslessen ben ik naar de vooropleiding in Tilburg gegaan, waar ik veel heb geleerd. De passie voor het vak is daar echt ontstaan. Een docent vertelde mij dat als ik me echt op het dansen wilde richten, ik dan naar de Amsterdamse Hoge School voor de kunsten moest gaan. Na twee jaar in Amsterdam gestudeerd te hebben, ben ik overgestapt naar de Fontys dansacademie richting Musicaltheater omdat ik me daar meer kon ontwikkelen op het gebied van spel en zang.”

42nd street

17619546_1439323936140132_1087656013_n
t Foto: Annemieke v d Togt

Esther studeerde af, waarna ze onafgebroken in producties te zien is geweest. “42 nd Street was mijn eerste productie als stagiaire in het ensemble. Een mooie dansvoorstelling met tap en zang. Ik wist dat ik dit vak in wilde.” Veel rollen volgen, waarbij het brede pallet van kleuren opvallen. “Op mijn 24e  stond ik in Crazy for You, wederom een tapmusical. Naast mijn rol in het ensemble was ik understudy voor Mariëlle Fiolet, die de moeder van Bobby Child speelde. Dit was een rol van een vrouw van 60. Als ik die rol speelde viel dit eigenlijk niet op, dat komt door mijn lage stem. Ik werd ook ouder geschminkt. Daarnaast heb ik een gezicht dat past bij veel rollen.”

Geen prinses
Esther coverde de mooiste rollen waaronder Riet Hoogendoorn in “Moeder ik wil bij de revue”, Tanja en Roos in “Mamma Mia” “Daarna speelde ik nog vaak de rollen van Gerrie van der Klei (La Cage Aux Folles) en Nelly Frijda (Circus Yab Yum) als understudy. Ik ben breed inzetbaar, waardoor ik snel in het ensemble word geplaatst. Vroeger vond ik het wel eens jammer dat ik niet voor de rol van prinses werd gecast. Ik ging vaak het ensemble in met een understudy, dat terwijl ik niet het doorsnee ensemblemeisje was. Mijn zangdocent Jimmy Hutchinson zei toen al tegen mij  “Heksen kun je altijd spelen, prinsessen maar heel even.” Heksen, dronken vrouwen en comédiennes blijven altijd nodig in  producties.”

Sweet Charity
In 2006 kreeg Esther de kans om haar eerste eigen rol spelen. Nickie in Sweet Charity. Als er gevraagd wordt wat haar dierbaarste productie is, is het geen verrassing dat ze deze noemt. “Sweet Charity was een mooi jaar waarin ik mijn eerste eigen rol speelde, mijn vriend ontmoette en ook de musicalaward won voor Aanstormend talent. Het was een mooie voorstelling, waar Ramon (mijn vriend) achter de schermen werkte. “A Chorus Line” vind ik ook mooi en herkenbaar voor mij als danseres. Samen met Sweet Charity misschien wel de mooiste die ik heb gedaan .”

A Chorus Line

17619337_1439328139473045_1497592109_n
Foto: Roy Beusker

“A chorus line is ook een musical die je als danseres gedaan moet hebben. De rollen van Cassie en Sheila wilde ik echt nog een keer spelen. Bij Cassie dans ik alsof mijn leven ervan afhangt, in die rol herken ik veel. Vroeger heb ik wel eens een discussie gehad met m’n moeder, waarom ik dit wilde doen. Ik móet dit doen mam!  Ik wil niets anders dan op het toneel staan en ik wil er net als Cassie niet aan denken dat ik wat anders zou moeten kiezen. Cassie was een ster, maar er is weinig werk, dus wil ze weer in de chorus dansen. Ze wil blijven dansen, ze doet niets liever. Als ik haar speel en de grote danssolo doe, dan ervaar ik de drive dat ik dit wil blijven doen.”

Keuzes maken
“Deze twee rollen zie ik als een cadeau. Als ik first cast voor één van de twee rollen was geweest, dan had ik ze vast niet allebei mogen spelen. Eerst zou ik ook nog in “Chaplin de Musical” in België spelen, maar die heb ik moeten afzeggen. Cassie (en Sheila ook wel) is een rol waarbij je alles moet geven. Om dan soms ineens vanuit België naar Nederland te rijden en een zware danssolo te doen.. Dat wilde ik niet, waardoor ik de keuze heb gemaakt om me alleen op “A Chorus Line” te richten. Ik reis elke dag met de cast mee naar het theater, om in het ritme te blijven. Als ik niet op ben, dan doe ik daar oefeningen of ik kijk naar de show. Cassie is een rol die ik regelmatig moet doen, het is heel zwaar om die ineens na weken weer te spelen.

Overwinning
“Tijdens de try-out moest ik opeens op, dat terwijl ik nog nauwelijks gerepeteerd had. Fleur Jagt (first cast Cassie) kon niet op, waardoor ik opeens die solo moest doen, dat terwijl ik het nog niet goed genoeg kon voor mijn eigen gevoel. Ik heb het gedaan en na afloop was ik toch wel trots, wat een overwinning. Ik had het wel vele malen beter kunnen doen dan dat ik deed, maar voor zo’n eerste keer onder die druk had ik het goed gedaan. Later kreeg ik de kans om de rol enkele weken lang elke avond te spelen. Elke avond op gaan in zo’n rol is fantastisch, dan maak je echt stappen. De rollen van Cassie en Sheila kwamen nu op het goede moment, over tien jaar zou ik deze rollen fysiek (zeker Cassie) waarschijnlijk niet meer aankunnen.

17580001_1439329682806224_323609956_n
Foto: Roy Beusker

Toekomst
Als we de rode actrice om haar toekomst vragen, dan lijkt één ding zeker. We zijn nog lang niet van haar af op de Nederlandse podia. “Dansen, zingen en spelen is mijn leven. Ik probeer zo divers mogelijk te blijven, maar ik richt me de komende jaren meer op het spelen. Aankomend seizoen ben ik te zien in “My Fair Lady”, waarin ik een kleine speelrol heb. Ook ben ik understudy van Mrs. Pearce, maar wie weet zal ik ook de rol van Mrs. Higgins nog eens spelen. Het is fijn om bij Dommel Graaf en Cornelissen te blijven, want ik voel me gewaardeerd. Het is een kleinere producent, waar iedereen elkaar kent.”

Buitenland
Esther is tot nu toe elk jaar gezien geweest in een Nederlandse productie. Veel collega’s spelen ook in het buitenland. “Dat lijkt mij ook heel leuk  om te doen. Het is er nog niet van gekomen. Altijd kreeg ik hier weer werk, waar ik heel gelukkig mee ben. Het lijkt me heel leuk om een jaar in Duitsland of Wenen te werken. Voor een mooie speelrol zou ik zeker een jaar naar het buitenland willen.” Elke actrice heeft natuurlijk droomrollen. “Velma Kelly en Miss Hannigan zou ik heel graag nog willen spelen. Wie weet komen die rollen ooit op mijn pad. Het is altijd afwachten wat de toekomst brengt, maar ik wil blijven werken in het theater. Ik hoef niet perse kinderen, wat het ook gemakkelijker maakt om dit werk te blijven doen. Het is wel te combineren, kinderen en theater, maar ik denk dat ik te verzorgend daarvoor ben. Ik wil dan de hele dag bij het kind blijven, haha!  Mijn vriend werkt als geluidsontwerper, waardoor we ook wel eens samen in een productie staan zoals vorig jaar bij “Beauty and the Beast. Met kinderen is dat dan moeilijk. Er zijn genoeg collega’s die het vak uitstappen op een gegeven moment, omdat ze kinderen willen of niet meer altijd op hun lijn willen letten. Ik train, eet gezond en volg nog steeds zangles en danslessen. Ik hoop nog lang mee te kunnen in het theater of wie weet ooit tv. Ik ga ervoor!”

A Chorus Line speelt de laatste voorstelling op 9 april in Carré!

Theater Review schreef over “A Chorus Line”:
“Jong talent staat centraal in A Chorus Line” 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s