Column: Van de ene verbazing in de andere bij de Musical Awards

Amerika heeft de Tony’s, Engeland de Olivier Awards en Nederland de Musical Awards. De prijs waarmee talent wordt gewaardeerd door een vakjury. Echter val ik ieder jaar van m’n stoel van de namen die zetelen in deze vakjury, zoals Gijs Staverman, Irene Moors? Cornald Maas vind ik absoluut iemand met verstand van zaken en Henriette Tol ook zeker op het gebied van acteren. Irene vond ik in Pittige Tijden en de TV Kantine best geinig, maar heeft in deze jury mijns inziens niets te zoeken. Toch blijft zo’n prijs een smaakkwestie, want geen enkele rol is hetzelfde. Wel had ik bedacht dat een Musical veteraan als Willem Nijholt of Gerrie van der Klei zeker niet zouden misstaan in een vakjury.

Theater Review bezocht het gala en maakte de volgende video met interviews met Brigitte Heitzer, Vera Mann, Henriette Tol en Joanne Telesford.

 

 

anp-49231112

Door: Robin Streppel

Gisteren toog ik strak in het pak richting het Beatrix Theater in Utrecht om als reporter dit gala bij te wonen. Een poppenkast van jewelste en echte polderglamour. Sterren aan de bar met hun consumptiebonnen en ik mocht als pers één van de sterrenplekjes opvullen, van mensen die niet kwamen opdagen. Geen straf. De 1,5 uur durende tv-uitzending stond bol van verbazingwekkende momenten.

Hierbij mijn top 5 van verbazingwekkende momenten tijdens de Musical Awards.

1: Kind verslaat geschoolde acteurs
Hoe is het mogelijk dat een kind wint in de categorie Aanstormend talent? Silver Metz won met zijn titelrol in Ciske de Rat. Wat mij betreft had Lisse Knaapen deze award mee mogen nemen. Wat was zij het lichtpunt in het debacle dat SKY heette.

2:  Romy waar is je stem?
Romy Monteiro is een ster. Waarom hebben ze deze ster niet even haar rust gegund? Romy was niet goed bij stem, waardoor ze niet kon presteren zoals ze normaal doet. De opening met Dreamgirls “One Night Only” had echt een spetterende kunnen zijn. Het voor opgenomen stuk was dat zeker, maar Romy haalde niet haar noten. Respect dat ze er stond en het nog zo klonk ondanks haar ziek zijn. Maar ze deelt de rol met April Darby, waarom stond zij daar niet? April meer in de picture, lijkt mij handig. Dit omdat veel bezoekers teleurgesteld zijn omdat Monteiro slechts de helft van de shows speelt.

Lees hier onze review over Romy in “The Bodyguard”

3: Toneelacteurs winnen Awards
Vorige week stond nog in één van de dagbladen een artikel over Musicals. “Heus er zijn musicals waar je geen gene voor hoeft te hebben” kopte het artikel. Waar ik me over verbaas is dat er acteurs zijn die zeggen: “Was het een musical waar ik in stond?” Lekker met een hautaine houding je verontschuldigen dat je in een stuk met liedjes, dus musical staat. Negen van de 10 keer ben ik verbaasd dat kunnen zingen (technisch en goed) geen competentie meer is in sommige musicals. Want ze kraaien er wat af die toneelacteurs, die opeens oepsie per ongeluk in een musical,ik bedoel, muziektheaterstuk staan. Loes Luca vind ik een fantastisch actrice, maar zij deed regelmatig dit soort uitspraken. Wat maakt dat zij wel een award in ontvangst neemt? Simone Kleinsma bracht tijdens het innemen van de Oeuvre Award dit ook kenbaar en terecht!

4: Creatieve awards buiten de uitzending
Jaren geleden waren er wel 25 categorieën. Bij wijze van spreken als je een stoel op kon rijden kon je nog genomineerd worden. Goed dat daar in is gesneden. Toch verbaasd het me dat inhoudelijke prestaties als choreografie en regie in één categorie zitten. Het is toch appels met peren vergelijken? En dan worden de awards ook nog eens voor de uitzending uitgereikt, toch minder waardering voor de mensen achter de schermen. Nu snap ik best dat Mientje uit Bemmel  nog nooit van Jeroen Sleyfer (muzikaal genie, die nu won voor de arrangementen voor Ciske) en Pieter Kramer (gerenommeerd regisseur, winnaar beste regie) niet kent. Toch zijn er nu maar vier categorieën die voor de creatives zijn. Zet deze mensen eens extra in de picture denk ik dan.

5: On Your Feet
Wat was ik benieuwd naar deze preview. Wat een hysterie on stage in alles zowel nummers als choreografie. Die overigens ontzettend strak was, waarvoor complimenten. Helaas zong de hoofdrolspeelster niet zo fraai, wat ik zeker voor Broadwaybegrippen erg vreemd vond. Daarnaast is dit totaal niet mijn smaak en ik vraag me af of Gloria Estefan bekend genoeg is. Zou het Nederlandse publiek naar Utrecht reizen voor deze voorstelling?

Was het nou echt zo’n vreselijke avond? Zeker niet! Het was echt vermakelijk, al is het alleen om te zien hoe mensen zich kleden. Zo struikelde ik over de vrouwen in spijkerbroek, die via vakantieveilingen hun kaartje kochten. Inhoudelijk waren er een paar goede optredens en waren er goede speeches.

Hoogtepunten, die waren er zeker ook. Dan hebben we het niet over Frits Sissing die alles van het scherm leest en telkens zijn klemtonen verkeerd legt. Maar wel over enkele awards en optredens.

1: Simone Kleinsma wint oeuvre-Award
Vorige week werd het al bekend, Simone zou geëerd worden met de Oeuvre-Award. Simone stond er als de grande dame van de Musical Wereld, goede speech. Ze werd toezongen door tegenspelers uit de producties waar ze in stond. Wat was het leuk om Celine Purcell weer eens “Dank je voor de liedjes” uit Mamma Mia! te horen zingen, Stanley Burleson danste Chicago nog soepeltjes en Carolina Dijkhuizen bezong haar dat ze nog steeds zusters waren.

ruim-miljoen-kijkers-musical-awards-gala
Foto: ANP

Lees hier onze review van de soloshow van Simone Kleinsma, Simone

2: Bianca Krijgsman wint beste vrouwelijke bijrol in een kleine productie
Bianca moest wat mij betreft winnen. Deze vrouw zette echt een fantastische rol neer, wat moest ik om haar lachen tijdens “In de Ban van Broadway.” Wat een topper en haar speech, waarin ze benoemde dat het een droom was om na talloze audities eindelijk in een musical te staan.

Lees hier onze review van “In de Ban van Broadway”

3: Het optreden van Bridges of Madison Country
Lone van Roosendaal en René van Kooten spelen in juni de hoofdrollen in Bridges of Madsion Country. De productie zal in het Amsterdamse Zonnehuis te zien zijn. Tot nu toe hebben de producties die ik daar zag mij echt geraakt. Het duet van Lone en René deze avond was echte vakmanschap. Mooi klein en integer.

13178809_1038121039602357_5263093681396319580_n
Foto: Bob Bronshoff

4: Vera Mann wint award voor beste vrouwelijke hoofdrol in een grote musical
Vera Mann speelde volgens haar eigen speech de rol van haar leven. Nellie Lovett in Sweeney Todd, was al twee keer eerder in Nederland. In de 90’s met Simone Kleinsma, waarbij Mann in de zaal zat. De lang gekoesterde droom om dit personage zelf te spelen ging vorig jaar juni in vervulling. Ook bij Opus One in het Zonnehuis. Mann had een prachtige speech en is mijns inziens een terechte winnaar. Ze is daarnaast een actrice die uitgesproken is in wat ze verwacht van kwaliteit in het theater, wat ik ook waardeer!

Lees hier onze review over “Sweeney Todd”

5: De Grote Drie
Drie diva’s die nooit samen in een productie stonden. Hoe zou dat zijn? Conny Stuart, Adele Bloemendaal en Jasperina de Jong worden tot leven gewekt door drie vakvrouwen. Ellen Pieters, Frederique Sluyterman van Loo en Hanneke Drenth vond ik echt super goed in dit optreden. Misschien een tikkeltje truttig, maar wel perfect. Ik kijk uit naar deze productie. Een prima pormo voor deze voorstelling.

Het blijft allemaal natuurlijk een kwestie van smaak. Zo vond ik Chez Brood niet mooi, maar wel goed uitgevoerd. Ik hou er niet van en vond ik Robert Long fantastisch en gunde ik Paul Groot de award. Het was een bijzondere avond laten we daar op houden. Volgend jaar weer!

Lees hier onze review over Chez Brood

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s