Club Carolina komt er aan! “Ik geef mezelf de vrijheid!”

Carolina Mout speelt -sinds haar afstuderen aan de Akademie voor Kleinkunst- al 30 jaar in verschillende vormen van theater. Ze is daarnaast cultureel onderneemster en één van de bekendste stemmen van Nederland. Na vorig seizoen letterlijk in de “Wachtkamer” gezeten te hebben, opent deze gulle gastvrouw op 2 oktober haar deuren in het Tobacco Theater in de Nes in Amsterdam. Club Carolina is een soort theatrale nachtclub op de zondagmiddag, vol jazz, pop, cabaret, kleinkunst en gezelligheid! Daar wilde Theater Review uiteraard meer van weten en wij spraken met Carolina.

Door: Robin van Streppel
Foto’s: Feiko Koster en Diana Vellema

 

 

Zij was toch die kast?13256260_1119925608046022_5120852659742853327_n
Carolina speelde in grote musicals zoals Beauty and the Beast en Crazy  Shopping, maar ook in diverse kleine muziektheaterproducties, o.a. in M-Lab. “Ik heb jarenlang les gegeven op theateropleidingen, waaronder tien jaar bij Lucia Marthas. Ik vond dat ik het zelf maar eens moest ervaren hoe het was om in zo’n grote productie te staan. Ik kan je zeggen: het is echt topsport, acht keer per week spelen! En dan had ik thuis nog een gezin met twee kleine kinderen en deed ik er overdag van alles naast. Ik was kapot! De rol was niet groot, daar was ik in eerste instantie wel wat teleurgesteld over, maar ik heb mijn uitdaging verlegd. Sowieso moest ik het volhouden, maar ik probeerde toch elke

voorstelling ‘fris’ te blijven, en hele kleine variaties aan te brengen. En, ik dacht: ik ga mijn best doen zo maximaal mogelijk aanwezig te zijn als La Commodia! Dat werd beloond, want samen met Nicole Berendsen -die Babette speelde-, werd ik genomineerd voor een musical award! Als ik wil opscheppen zeg ik: voor m’n eerste toneelstuk (Orgeade Overzee, geschreven en gespeeld met Bodil de la Parra), kreeg ik een literaire prijs en voor m’n eerste grote musical kreeg ik een nominatie! Ik ben dus net zoveel theater maker als –performer.”

Zij is toch die onderneemster?
Carolina staat niet ieder jaar in een grote productie, dat geeft haar de vrijheid om zich te ontwikkelen als cultureel onderneemster.  Al in 1992 schreef en produceerde ze haar persoonlijke onewomanshow “De Diva en de Draak” en er volgden meer creaties van eigen hand, o.a. twee toneelstukken met Bodil de la Parra: “Orgeade Overzee” en “De rode urn” (waar Margot Ros en Wimie Wilhelm ook in mee speelden.) Ook schreef ze in opdracht van grote bedrijven als NS, Bouwfonds, ING en ABN Amro.
Vorig seizoen produceerde ze “De Wachtkamer” in het Perron. Daar ontving zij elke eerste zondagmiddag van de maand verschillende artiesten.
“Wat ik fantastisch vind is de verbinding zoeken met  het publiek, maar ook met de mensen met wie ik graag werk. In Club Carolina komen vakvrienden langs, waarmee ik  zing en praat. Er ligt niets vast behalve een set met nummers, maar die pas ik zo weer aan. ” Carolina vertelt enthousiast verder en het wordt duidelijk dat zij haar hele carrière al ondernemend is geweest  “Ik vind het heerlijk om iets neer te zetten waar ik achter sta.  Als het bijvoorbeeld even stil is qua ander werk, ga ik graag zelf aan de slag. Er zitten zoveel actrices te springen om een rol, er is veel concurrentie. Dat maakt het soms lastig, maar ik tel m’n zegeningen ook, zoals nieuwe dingen die op m’n pad komen. Dat is de reden waarom ik dit doe, ik wil mezelf laten zien. Geen stapje terug, maar een stap naar voren. Ik heb wat te bieden.” Carolina is blij dat zij anderen ook een podium kan bieden en brengt graag mensen samen, zo blijkt uit het gesprek.  “Ik ben dankbaar dat ik door commercieel werk te kunnen doen, niet commercieel werk kan opzetten. “Het is bij Club Carolina een prachtige kruisbestuiving en ook het publiek is heel divers. Daar hou ik ook van, niet teveel hokjes, iedereen is welkom! Op 2 oktober ontvangt ze Frans van Deursen en Nicole Berendsen. En de danseressen/zangeressen met wie ze in 2012 een avondvullende productie heeft gemaakt: Mout & de zware jongens. De ‘zware jongens’ zijn: Fleur Jagt, Ziarah Janssen en Janira Semedo Duarte; mooie, stoere, sterke vrouwen.” Carolina omringt zich graag met talenten, zo is Fleur Jagt dit seizoen te zien als Cassie in A Chorus Line!

14233234_1597273043908879_6394635965113619786_n
Carolina met de Zware Jongens!

“Daar is dit eigenlijk uit voort gekomen. Ik had er maanden aan gewerkt, in mijn hoofd was ik er al jaren mee bezig.  Vlechtwerk van zang, dans, scènes en conferences. Het was echt een levenswerk, zoveel heb ik geïnvesteerd en zo hard heb ik er voor gewerkt. Ook om de zaal vol te krijgen. Ik had m’n ding neergezet en ik was er zo trots op!  Uiteindelijk kwamen er veel mensen op af, door de mond op mond reclame. Het was een droom die uitkwam. Er was een producent die het wilde produceren, maar de band moest eruit. Ik wilde juist met live muziek werken! En alles zat in elkaar gevlochten, een band maken was geen optie. Ja, en toen ging het feest niet door. Maar daar lag wel alles vast, behalve één stukje, waar ik tussen het publiek doorliep en met hen kletste. Daar kreeg ik zulke leuke reacties op, dat ik dacht: ik ben toch cabaretière! Daar wil ik op voortborduren, dat losse. Mezelf de vrijheid geven om te improviseren, te experimenteren.”

Zij is toch die bekende stem?
Carolina is de stem van o.a Vodafone voice mail, HTM, RET, Miele en ze heeft in de loop der jaren duizenden commercials en bedrijfsfilms ingesproken. Ze vertelt over de start van haar carrière. “Vroeger was het not done om stemmenwerk te doen, daar werd door collega’s op neergekeken. Voor mij is het  een belangrijk onderdeel van mijn vak. Ik ben erin gerold en het heeft mij heel veel opgeleverd. Doordat ik nergens vast zit, kan ik ingaan op wat er op mijn pad komt. Bijvoorbeeld invallen in “We Want More”, vorig seizoen, kon ik gewoon doen! Doordat ik zoveel verschillende dingen doe, ben ik niet in een hokje te plaatsen. Als je bekend wil worden moet je steeds het zelfde doen, zei een marketingman ooit tegen mij, maar dat past niet bij mij, steeds hetzelfde kunstje vertonen. Ik wil mezelf juist ontwikkelen, op alle vlakken! Vermoeiend, hoor!.” En ze lacht hard om zichzelf.  carolina-white-hr-kopie_web

Mout studeerde af in 1986. Een frisse start met al direct een succesvolle formatie, maar dat liep helaas anders.  “Met de groep “De Meisjes”, gingen we in première in De Kleine Komedie en we kregen lovende recensies. Het was een combi van close harmony, popmuziek en scenes, dat was toen een nieuwe vorm. We reisden het hele land door, deden veel radio en tv, deden mee aan het Knokke Songfestival en wonnen zelfs een Zilveren Harp! Ik heb die bekendheid dus wel gekend, maar we gingen uit elkaar. Er is best wel wat gebeurd, en ik had even geen zin meer in de Showbizz . Ik ben een jaar achter de bar gaan staan, heb daar veel lol gehad en ik verdiende niet minder!  Wat je moet leren in je leven, kan overal, ook achter de bar. De showbizz is een wereld  waar je voor jezelf moet op moet komen, dat vind ik lastig. Als het om anderen gaat, dan kan ik het wel. Zoals bij mijn kinderen, dan ben ik de beste manager.”

Zij is voor het investeren in mensen
Carolina praat vol passie over haar vak en collega’s. “Mensen moeten zelf aan de bak in een tijd van culturele kaalslag.  Bij de telefoon zitten wachten is geen optie. Er is een tijd geweest dat er veel meer geld was, ook bij de commerciële producenten.  In ”De Wachtkamer” maakte ik de grap dat mijn bandje bijna even groot als het orkest van “Beauty and the Beast” in Scheveningen. Er zitten zoveel mensen thuis door de uitkleding van orkesten en ensembles.  Soms lijken de lampen belangrijker dan de spelers. Terwijl je in mijn optiek moet investeren in mensen. Daarnaast vind ik het jammer dat er zo weinig nieuwe producties worden gemaakt, alles komt weer terug. Je moet tegenwoordig ondernemer zijn om je hoofd boven water te houden en meerdere ijzers in het vuur hebben. Ik hecht aan mijn vrijheid. Ik heb ook geen zin in een volle agenda altijd, ik wil graag mijn leven inrichten zoals ik dat wil. Als ik achteraf terugkijk denk ik dat ik keuzes heb gemaakt, die iemand die super ambitieus was niet zou maken. Maar heb er geen spijt van, want ik sta voor wie ik ben en wat ik wil.”

 Club Carolina is te zien op:
2 oktober

Frans van Deursen (zanger, acteur en schrijver) en Nicole Berendsen (musical actrice en coach).
De aftrap wordt extra feestelijk, omdat Carolina zal zingen en dansen met Fleur Jagt, Ziarah Janssen en Janira Semedo Duarte. Speciaal voor de gelegenheid doen ze een aantal nummers uit de Fabulous Cabaret Show die ze in 2012 samen deden.

6 november
Musicalsterren Marjolijn Touw en Stanley Burleson.

11 december
Schrijver/Cabaretier Jacques Klöters en bariton Maarten Koningsberger.

Meer info over Carolina en Club Carolina?

Bezoek haar eigen website: www.Carolinamout.nl

Boek de kaarten voor Club Carolina via: 
Tobacco theater

 

 

 

 

Geef een reactie

