Preview Rent – Rent komt eraan!

Rent, de succesvolle productie die in 1996 in première ging off—Broadway.  Midden in de Aidsepidemie in New York, een heftige tijd voor kunstenaars en andere creatievelingen. Rent vertelt het verhaal van een vriendengroep, die samenwonen, maar veel problemen hebben. Allen hebben ze hun eigen issues zoals verslaving, ziekte en relatieproblemen. Daniel Cohen (regisseur) vertelt tijdens deze preview pakkend: “Jonathan Larson, de componist en schrijver van Rent stierf twintig jaar geleden een dag voor de eerste try-out, aan een aneurysma  De cast heeft het gedachtegoed en werk van Larson off Broadway prachtig neergezet. Ze realiseerden zich, dat het iets bijzonders was wat zij op het toneel brachten.”

14191315_10205634947473579_1843464492_o

Wat: Preview Rent
Wanneer: 28 augustus 2016
Wie: Daniel Cohen, Rosa da Silva, Ruud van Overdijk
Waar:De La Mar, Amsterdam
Door: Robin Streppel

Cohen deed ook in 2001 de Nederlandse regie, toen speelden o.a. Nurlaila Karim, Edwin Jonker een Ellis van Laarhoven de hoofdrollen. Cohen vertelt “Het is van groot belang dat je het verhaal naar deze tijd brengt,  dan zie je veel overeenstemming. Echter is het altijd belangrijk het te verplaatsen naar de actualiteit. Natuurlijk ligt het script vast.”  Na twee reprises in het M-lab besloot DeLaMar producties een korte tour te initiëren. Tijdens deze preview stelde Cohen de cast voor, een mix van acteurs uit de M-lab versie en nieuwe aanwas.

Rosa da Silva – Mimi
Ruud van Overdijk – Roger
Reneé de Gruijl – Maureen
Jeske van de Staak – Joane
Karel Simons – Mark
Mitch Wolterink – Angel
Ivo Chundro – Collins
Lars Mak – Bennie
Luc Seegers – Ensemble
Lisa Berendse – Ensemble

Na het voorstellen van de cast begint de preview. Het is de eerste keer dat de cast optreedt in deze samenstelling. Het is nog geen geoliede machine, zoals in het M-lab. Toch staat er een goede en sterke preview. Het duet “Ik waak over jou” is prachtig, waarbij Mitch Wolterink altijd de vrolijke, lieve en zachte Angel is. Ivo Chundro en Mitch hebben nu al een bepaalde chemie, mooi om te zien!

Ik hoop dat de chemie tussen Ruud van Overdijk en Rosa da Silva nog gaat groeien. Da Silva speelde mooie rollen in De Tweeling en Anne. Waar ik me op verheug is de diepte die zij gaat aanbrengen in de rol, haar type zoek ik niet snel bij de losbandige Mimi. Da Silva hoopt een andere kant van zichzelf te kunnen laten zien.  Hoe gaat zij “Uit vannacht”  zingen?

Rent is een prachtig verhaal, dat in het M-lab destijds prachtig gebracht werd. Breekbaar en intiem, maar toch met rock-musical muziek. Het is een voorstelling vol tegenstellingen.

Theater Review was eerder bij Rent in Concert in DeLaMar klik hier voor die review!

Rent reist vanaf eind september door het land.