De Tweeling blijft sterk, Sophie Schut overtuigt!

 

Eens in de zoveel tijd bezoekt www.theaterreview.nl nogmaals een voorstelling. Een half jaar na de première is de Tweeling op tournee. Eerder schreven wij: “De vormgeving is simpel en staat in dienst van het verhaal, geen grote toeters en bellen. Het toneelbeeld wordt ondersteund met mooie projecties die vaak een metafoor zijn voor het verhaal. Ze verduidelijken en zetten aan het denken. De Tweeling klopt, dat is waar het om gaat! Kees Prins en Frank Ketelaar hebben een mooi aangrijpend script ontwikkeld. De muziek van Ilse DeLange en JB Meijers is anders en afwisselend. Ze gaan buiten de gebaande musicalpaden en dat zorgt voor een doeltreffende interpretatie van het verhaal.”   

tweeling

Wat: De Tweeling
Wie: Sophie Schut, Rosa da Silva, William Spaaij en Bart van Velthoven
Wanneer: 25 maart 2016
Waar: Theater Orpheus
Door: Robin Streppel
Eindredactie: Miranda Bloemheuvel

Vanavond speelde wederom Rosa da Silva de rol van Lotte, de Nederlandse helft van de tweeling. Rosa is een talent en speelt erg naar buiten en is fel. Lotte is een vrouw van de wereld, die voor de dood van haar man droomde van een leven in Amerika. Rosa is een belofte voor de toekomst. Waarom werd zij niet genomineerd voor een Musical Award? Rosa haar “Zeg me hoe”is prachtig. De worsteling of ze wel contact wil met haar Duitse zusje is hartverscheurend.

Sophie Schut was op als de Duitse Anna, die opgroeit op het Duitse platteland. Deze rol vind ik interessanter door de ontwikkeling die ze doormaakt. Sophie brengt de dilemma’s waar Anna mee worstelt geloofwaardig over. Sophie speelt krachtig en op de schaarse momenten dat ze wat humor in de rol legt is dit treffend. Sophie is een waardig vervangster voor Hanna van Vliet, die de rol normaal gesproken speelt.

Minder krachtig is Bart van Velthoven, die deze avond op is als de liefde van Anna, Bernd. Ik miste overtuigingskracht en ook charisma. Welke overwegingen heeft zijn personage? Zijn non-verbale spel vond ik niet goed afgestemd op dat wat hij overbracht in zijn tekst. Ik kreeg het idee dat er vooral technisch gespeeld werd, jammer! Naast de altijd charmante William Spaaij, die met alle gemak op het toneel staat, valt dit extra op. Spaaij was, net als de vorige keer, in topvorm! Het sterke ensemble zorgt voor duidelijke metaforen in nummers, die duidelijk worden gemaakt door de grote bewegingscenes.

De Tweeling is een dramatisch verhaal, dat binnen komt. Ruut Weissman (regie) en de schrijvers (Frank Ketelaar en Kees Prins) maakten de juiste keuzes. De Tweeling is in balans door intimiteit en grootsheid af te wisselen.

De Tweeling speelt nog tot en met juli in diverse theaters

Theaterreview.nl schreef eerder over de Tweeling:
Theaterreview.nl schreef eerder een sfeerverslag over de try-out. Kik daarvoor hier.

Eerder interviewde Theaterreview Anouk van Nes actrice uit de Tweeling. Klik hier voor het interview.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s