Interview drieluik: Linda Veenhuizen, maakt furore in Wenen!

Linda Veenhuizen, een naam die de gemiddelde theaterbezoeker in Nederland niet veel zal zeggen. Deze musicalster maakte na haar opleiding Muziektheater (Fontys) haar debuut in het Duitstalig gebied met een rol in Tanz der Vampire in Stuttgart, na een run in Berlijn stond ze vervolgens in Hamburg in The Phantom of the Opera. Onlangs beleefde ze haar première in Mozart(Wenen). Reden genoeg om met Linda in gesprek te gaan in dit interview-drieluik (verleden, heden, toekomst) spreken we haar over het werken in het Buitenland. 

Door: Robin Streppel
Foto: Juliane Bischoff
Linda-Veenhuizen-01 (1)

“Mijn meest bijzondere skill? Dat is dat ik met vampiertanden kan zingen”

Vragen: verleden

Je hebt je opleiding bij het Fontys conservatorium gedaan, kom je veel oud studenten tegen in het Duitstalige gebied?
Op school moesten we, naast Nederlands en Engels, verplicht ook veel musicalnummers in het Duits instuderen, met de bedoeling ons, mochten we dat willen, voor te bereiden op de Duitse musical markt. Elke grote stad in Duitsland heeft een stadtheater waar veel opera, operette en musical gespeeld wordt en daarnaast heeft Stage Entertainment natuurlijk veel theaters in Duitsland. Gelukkig zijn ze in het Duitstalig gebied dol op de Nederlandse zangers en al helemaal als je aan het Fontys hebt gestudeerd. Ik kom dus veel oud studenten uit Tilburg tegen, wat ontzettend leuk is. Ik heb in Das Phantom der Oper in Hamburg zelfs met een klasgenootje samengewerkt. We waren daar met vijf oud studenten en nu in Wenen zijn we ook weer met zijn vijven. Erg gezellig!”

Wat vindt jij van de bezuinigingen die het opleidingsinstituut wil doorvoeren op de opleidingen muziektheater en musicaltheater?
“Ondanks dat ik begrijp dat er bezuinigd moet worden, hoop ik dat men niet vergeet dat het Fontys Conservatorium internationaal op hoog niveau musicalartiesten aflevert. De opleiding heeft er jaren over gedaan om zo goed te worden. Ook hier in het Duitstalig gebied staat de opleiding zeer goed aangeschreven, en aangezien dit gebied zo groot is, zegt dat wat mij betreft erg veel. Dat bereik je alleen door jaren lang hard te werken en precies te weten waar je mee bezig bent. De docenten zijn waanzinnig gedreven en zijn het hart en de ziel van de opleiding. Ik kan dus alleen maar hopen dat er in deze zaken heel goed met de mening van deze mensen geluisterd wordt.”

Je hebt veel skills ontwikkeld in de afgelopen jaren, waarin blink jij uit en waarom?
” Waar ze hier in het Duitstalig gebied dol op zijn, is de manier van belten (een bepaalde zangtechniek wat veel in musicals wordt toegepast) wat we op Fontys leren, dus dat is zeker een groot voordeel bij audities. Maar we leren ook (musical) klassiek zingen, dus ik ben daarnaast breed inzetbaar en kan daar ook bij de interpretatie van een personage gebruik van maken. Maar als ik er even echt goed over nadenk, is waarschijnlijk de bijzonderste skill die ik de afgelopen jaren heb ontwikkeld, dat ik dankzij Tanz der Vampire zonder problemen met vampier tanden in mijn mond kan zingen….”

Volgende week lees je het deel twee van het interview met Linda, dan verteld ze over haar huidige productie Mozart! Meer info: www.lindaveenhuizen.nl 

Linda met het nummer: “Dood zijn is ironisch” uit Tanz der vampire

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s